Een opdracht vanuit typografie, 3e jaar ArtEZ. Het opnieuw ontwerpen van het boek Omdenken van Berthold Gunster, met daarin de gedachte van het omdenken verweven.
“Stel je zelf een typografische beperking en vind er een oplossing voor.”
Ik stelde me – als liefhebber van correct ingezette leestekens – de uitdaging om de plek die interpunctie in onze taal inneemt te negeren. Enerzijds vanuit de ecologische gedachte dat dit ruimtebesparing zou opleveren, maar bovenal vanuit een benieuwdheid via welke andere oplossing ze hun signaalfunctie konden behouden, ontwierp ik letters waarin de interpunctie was geïntegreerd.
Ik zocht naar een balans tussen leesbaarheid, het behouden van de functie van de leestekens en de winst in ruimte op de pagina.
De integratie van de nieuwe tekens nam toe naarmate je verder in de tekst las.
omdenken
Een opdracht vanuit typografie, 3e jaar ArtEZ. Het opnieuw ontwerpen van het boek Omdenken van Berthold Gunster, met daarin de gedachte van het omdenken verweven.
“Stel je zelf een typografische beperking en vind er een oplossing voor.”
Ik stelde me – als liefhebber van correct ingezette leestekens – de uitdaging om de plek die interpunctie in onze taal inneemt te negeren. Enerzijds vanuit de ecologische gedachte dat dit ruimtebesparing zou opleveren, maar bovenal vanuit een benieuwdheid via welke andere oplossing ze hun signaalfunctie konden behouden, ontwierp ik letters waarin de interpunctie was geïntegreerd.
Ik zocht naar een balans tussen leesbaarheid, het behouden van de functie van de leestekens en de winst in ruimte op de pagina.
De integratie van de nieuwe tekens nam toe naarmate je verder in de tekst las.